Thursday, March 4, 2010

sae 15w-50

W = 'Winter Grade' atau tahap keadaan suhu enjin ketika suhu rendah (sebelum enjin dihidupkan). Dalam keadaan suhu di Malaysia, pada tahap 15W sudah mencukupi melainkan anda simpan kenderaan anda di dalam peti sejuk. :


50 = Tahap kelikatan minyak ketika enjin beroperasi sepenuhnya atau pada suhu 100°C (grad pada suhu ketika ujian kelikatan minyak).

Gambarajah di sebelah hanya menunjukkan secara kasar kaitan antara grad minyak dan suhu.


Apa beza 10W-40 dengan 15W-40 ?

Ketika enjin beroperasi sepenuhnya kelikatan minyak 10W-40 dan 15W-40 adalah sama. Perbezaan hanya pada ketika enjin mula dihidupkan atau berkeadaan sejuk. 10W lebih effisen berbanding 15W jika suhu lebih sejuk dan sesuai untuk enjin mula beroperasi Pada suhu tersebut.

Umumnya 15W adalah memadai bagi keadaan cuaca di Malaysia melainkan anda menyimpan kenderaan anda di dalam peti sejuk.

1 comment:

Adil said...

Berdasarkan pengetahuan saya, viscosity dari Lubricant Multi Grade, eg : 15W-50, itu mengisyaratkan bahwa Lubricant tersebut bisa dipakai di area sejuk (dingin)hingga suhu minimal untuk viscosity 15W, dan area panas(Tropic)hingga suhu maksimal untuk viscosity 50. Conclusion :
Every kind of Multi Grade Lubricant can be used in Winter to summer season(all seasons), but the number of viscosity will determine how far the lubricant can reach the extreme temperature for Winter & Summer seasons, otherwise, smaller Viscosity number(s) for Winter(W), will influence to the lower reached temperature & greater for numbers(without W), will influence to the higher reached temperature.